Pleksi, Paint and Marble, Skur 2, Stavanger 2018
Utstillingen i Skur 2, er inspirert av det enkle, råe rommet som utgjør galleriet. Skur 2 er et tidligere losse-lagerskur på kaien i Stavanger, nær sentrum og i Vågen. Galleriet har inngang direkte fra havnesiden. Det har sort betonggolv og hvite vegger opp til det opprinnelige gamle taket, et kraftig fagverk tak i mørkt tre. De to rommene som utgjør selve galleriet, har store glassdører rett ut til kaisiden og sjøen. Jeg velger å stille ut her fordi galleriet og stedet bidrar til å sette skulpturprosjektet «Marmor fra Carrarra og Brasil» inn i sin rette sammenheng. Her vil marmorblokkene, som i sin tid ble transportert over havet fra Italia og Brasil, knytte an til stedet; kaien, havnen og havet utenfor.
Skulpturprosjektet «Marmor fra Carrara og Brasil»,er videreutviklet og utvidet med ett nytt arbeid. Blackboard form Marquina ( 100 x 50 x 25 cm, veier over 300 kg) . Overflaten, den ene siden, er et utsnitt av fjellet den er tatt ut av. Denne siden har den opprinnelige karakter av råfjell; sort, grått og med skimmer i sølv. Steinen er framstilt som en tavle liggende på en lang kjerrevogn i stål. Vognmotivet går igjen i alle tre marmorskulpturene. Dette for å underbygge den lange reise disse steinene har tatt. I et tidligere lagerskur på kaien i Stavanger blir denne delen av historien ytterligere forsterket. Sammen med de hvite steinene, White cubes from Carrarra, og den røde steinen, Red Rock form Brasil, er de tre marmorarbeidene bærende elementer i utstillingen.
Pleksiarbeidene er en videreføring av pleksicollager fra utstillingen Objects and Circumstances i Haugesund Kunstforeningr i 2016, Tre nye arbeider, Mezcla 4, 5,og 6 er produsert til utstillingen i Skur 2. Her Mezcla 5, med hvit bunnplate, som de hvite marmorblokkene. Raster av teaklister trekkes installasjonen opp mot taket. luft .Arbeidene produseres på stedet, in situ, av malte pleksielementer
8 store malerier,, produsert til utstillingen i Skur 2, Her er det selve malingen,( Paint), og strøket som er tema. Disse sammenstiller jeg med mer minimalistiske og transparente pleksiarbeider, slik at det også her oppstår en kontrast; det abstrakte, kjølige og objektrelaterte mot det ekspressive og kalligrafiske.